Når kunder betaler for første klasse, betyder branding og design meget for den samlede oplevelse. Derfor var det uheldigt, at en undersøgelse viste, at det ikke var tilfældet for DSB’s subbrand DSB 1´: Designet stak i for mange retninger, lød dommen fra kunderne.
Design af catering produkter og menukort til servering i togene.
Interviews gav indsigt.
Jeg ved det med sikkerhed. For da jeg var ansat i DSB’s interne design- og kommunikationsafdeling, var jeg designansvarlig for at udvikle og vedligeholde den visuelle identitet for DSB 1’. Da jeg tog min Master i Design, benyttede jeg derfor lejligheden til at arbejde med brugerinddragelse. Jeg foretog en undersøgelse af brugernes forhold til DSB 1’s visuelle design og identitet. Jeg havde særligt fokus på cateringdesignet og dets betydning for en samlet kundeoplevelse. Jeg foretog interviews og deltagende observation af kunderne i toget.
En del af indsigterne tog jeg med videre, da det blev besluttet at redesigne DSB 1’ for at samle og styrke det stærke brand ved at skabe bedre sammenhæng i design og visuel identitet, så kunderne oplever mere kvalitet og konsistens.
DSB 1' Lounge på Hovedbanegården i København. Et-tallet bruges som gennemgående grafisk element.
”Ekstra” har betydning.
Kundeundersøgelsen viste, at designet og det “ekstra”, som kunderne får på DSB 1’, har stor betydning for den samlede oplevelse af togrejsen.
Konkret forenklede vi designet med udgangspunkt i logoet, så et-tallet nu bruges som key-visual på alt – fra facader i DSB 1´ lounges på stationer til cateringprodukter i togene.
Vi udviklede et visuelt koncept for foliering og skiltning af lounges og tilpasset den corporate farveholdning. I samarbejde med fotografer udviklede vi en ny fotostil og en visuel fortælling til målgruppen.
Vi indarbejdede det reviderede design på menukort, cateringprodukter, foldere, annoncer og hjemmeside – alt sammen på baggrund af de indsigter som brugerinddragelsen gav.
Redesignet har generelt forbedret DSB 1’-brandets image og skabt muligheder for konkret produktudvikling.
“Når man oplever, at der er et budskab på servietten eller koppen, har man har en god historie med fra toget.”
CREDITS Kunde: DSB 1’ – som ansat i DSB’s interne design- og kommunikationsafdeling, var jeg designansvarlig for at udvikle og vedligeholde den visuelle identitet for DSB 1’. / Internt samarbejde med de ansvarlige brandmanagers / Foto: Nana Reimers